Etkileşimli Kitap Okuma


Proje amacı: Dilimizin zenginlikleri projesi
Okullarda yapılacak olan söz varlığını zenginleştirme çalışmalarıyla öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanıması, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimiz ve buluşmasını buna bağlı olarak dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.
Neler Yapıldı?
Aralık Ayı içerisinde proje kapsamında etkileşimli kitap okuma ile ilgili olarak gerçekleştirilen faaliyetlerden bazısı şunlardır:
1- Etkileşimli kitap okumalarının merkeze alındığı günlük eğitim akışları uygulandı.
2- Çocuk Edebiyatı alanında çalışan (yazar, çizer, akademisyen, masal anlatıcısı vb.) bir uzman ile iletişim kuruldu.
3- İletişim kurulan uzman ile birlikte çocukları dahil ederek bir etkinlik buluşma gerçekleştirildi.
4- Uzman haricinde bir veli yardımı ile de etkileşimli kitap okuma yapıldığı etkinlikler oldu.
Sınıfımızda keyifli bir etkinlik düzenlemek için bir hikaye masal okuyucusunu davet ettik. Masal anlatıcımız sınıfımıza adım attığında, öğrencilerimiz onu büyük bir coşkuyla karşıladı ve hep bir ağızdan "Hoş geldiniz!" diyerek sıcak bir atmosfer oluşturdular. Masal anlatıcımız, öğrencilerimizle tek tek tanışarak onların isimlerini öğrendi ve samimi bir diyalog başlattı. Bu kişisel tanışma sayesinde öğrencilerimiz, kendilerini daha rahat ve özel hissetti.
Hikaye okuma etkinliği için öğrencilerimiz yarım ay şeklinde, rahat ve hikayeye odaklanabilecekleri bir oturma düzenine geçtiler. Masal anlatıcımız elindeki kitabın kapağını dikkatle sınıfa gösterdi ve "Bu hikayede sizce ne anlatılıyor olabilir?" diye merak uyandırıcı, açık uçlu bir soru sordu. Bu soru, öğrencilerimizin hayal güçlerini harekete geçirerek onları düşünmeye teşvik etti. Ardından, hikayeyi tanıtarak kitabın içindeki resimlere birlikte göz attık. Her bir sayfada bulunan görseller üzerine tartışarak, öğrencilerin hikaye hakkında daha derin düşünmelerini sağladık. Öğrencilerimiz bu aşamada çeşitli fikirler öne sürdüler ve her birinin görüşü özenle dinlendi. Bu süreçte, onların özgüvenleri ve fikirlerini ifade etme becerileri gelişti.
Masal anlatıcımız, hikayeye başlamadan önce öğrencilerin dikkatini hikayedeki kelimelere çekti. Eş anlamlı, zıt anlamlı ve öğrencilerimizin daha önce duymadığı bazı kelimeler hakkında sohbet başlatıldı. Bu kelimelerin anlamlarını derinlemesine keşfetmek amacıyla, ilgili görseller öğrencilere gösterildi ve kelimelerin ne anlama geldikleri, neyi temsil ettikleri üzerine açıklamalar yapıldı. Bu aşama, öğrencilerin kelime hazinelerini geliştirmek ve dil becerilerini güçlendirmek adına oldukça faydalı oldu. Ardından, bu yeni kelimelerle ilgili eğlenceli çalışmalar öğrencilere dağıtıldı. Öğrenciler bu çalışmaları yaparken, öğrendikleri yeni kelimeleri pratik ederek hem eğlendiler hem de öğrendiler.
Hikayenin okunması esnasında, sınıfta sıcak ve samimi bir ortam oluştu. Masal anlatıcımızın enerjisi ve öğrencilerle kurduğu bağ, hikayeyi daha da keyifli hale getirdi. Her öğrenci, hikayeye kendisini kaptırdı ve büyük bir ilgiyle dinledi. Hikayenin bitiminde, beyin fırtınası yapıldı. Öğrencilere, "Bu hikaye sizi nasıl hissettirdi?", "Hikaye anlatıcısının hikayeyi okumasında ne gibi farklılıklar fark ettiniz?" gibi sorular sorularak, onların duygusal ve bilişsel deneyimleri keşfedildi. Her bir öğrenci teker teker dinlenerek, görüşleri paylaşıldı ve bu süreçte kendilerini özgürce ifade etmelerine olanak tanındı.
Sonuç olarak, öğrencilerimiz bu etkinlik sayesinde hem yeni kelimeler öğrendiler hem de yaratıcı düşünme becerilerini geliştirdiler. Ayrıca, hikaye anlatıcısıyla etkileşimde bulunmak onlara farklı bir bakış açısı kazandırdı. Etkinlik sonunda öğrenciler, oldukça eğlenceli bir zaman geçirdiklerini belirttiler ve bu tür etkinliklerin tekrarlanması yönünde heyecanlarını dile getirdiler.



